Tuesday, January 12, 2010

Potong Sajalahhhh...

Memotong kabel brek, gear dan perumahnya memang menyulitkan kalau tiada alat yang sesuai. Guna playar biasa memang boleh, tapi hasil potongannya serabai. Kabel berbulu dan perumah kemik terkelepek. Cukup menyusahkan pemasangan kabel.

Aku dah ada satu pemotong kabel Shimano TL-CT10. Dah lebih dari cukup untuk kerja-kerja memotong kabel dan perumah aku.

Sekali,aku termasuk ke dalam kedai hardware kat Keramat. Kedai depan Pejabat Agama Daerah Gombak. Nama kedai aku tak ingat. Aku ternampak benda alah ni. Shell cable cutter. Rupa gaya macam cable cutter untuk basikal yang aku pernah nampak kat internet. Harganya cuma RM30 lepas tawar menawar. Jauh berganda murah daripada cutter Shimano aku. Gatal saja tangan aku menyambar cutter ini.



Shell cutter ST-608 - bertutup dan berkunci.


Shell cutter ST-608 - ternganga dan siap melahap kabel dan perumah kabel anda

Pemotong yang baik harus memberikan potongan yang bersih. Tak berbulu, tak berserabut. Matanya harus cukup keras supaya tidak melebek setelah digunakan berulang kali. Pemotong dari Shell ini memenuhi keperluan tersebut sebaik pemotong Shimano. Kekurangan berbanding pemotong Shimano ialah ia lebih berat dan spring tendang-baliknya lebih kuat. Pengguna harus gunakan lebih tenaga berbanding Shimano. Tetapi dengan harga yang jauh lebih murah daripada pemotong Shimano (kira-kira ¼ harga Shimano), anda tak harus merungut.

Panjangnya 190mm dan mampu memotong kabel biasa,kabel berjalin, perumah kabel setebal 9mm. Jika anda jenis yang suka pomen dan kaki buat-sendiri, anda patut ada satu di rumah. Kenalan saya, Alamanda,terus berlari ke kedai mendapatkannya. Sekarang dah tinggal satu...Kalau mau, cepat!!!

1 comment:

mynameiskoko said...

Saya beli bolt cutter ajer. Boleh potong padlock dan juga cable. :)